תוכן העניינים

שאלות ותשובות – מערכות השקיה

מה זה מערכת השקיה?

מערכת השקיה היא שם כולל לגוף שמזרים מים מהברז הראשי דרך הצינורות במטרה להשקות את הצמחייה המגוונת בגינה. את מערכת ההשקיה מרכיבים מספר חלקים, כשהחלקים שמוציאים את המים החוצה ישירות לצמחים הם מתזים, שנקראים גם ממטרות, או טפטפות, שמעניקות מים בצורה ממוקדת יותר ישירות לאדמה.

מה זה מחשב השקיה?

מחשב השקיה שולט בכמות המים כפי שתוכננה מראש, ברמה של שעות פתיחת הברז להשקיה ותוך כמה דקות הוא ייסגר. במחשב אנחנו מזינים את הנתונים לאחר שהבנו היטב את הצרכים של הצמחים שלנו, ולקחנו בחשבון נתונים נוספים כמו מקום מגורים, אקלים וכיוון ביחס לשמש.

מהם היתרונות במערכת השקיה?

מערכת השקיה היא אידיאלית לאנשים שמגדלים צמחים מסוגים שונים בגינה, ואשר מסיבות שונות לא יכולים לתת להם את תשומת הלב בהשקיה יום-יומית ואפילו מספר פעמים ביום. בנוסף, חלקי המערכת יעילים בחסכון במים וההשקיה ממוקדת מבלי לבזבז אף טיסה.

מה המחיר של מערכת השקיה?

המחיר תלוי במספר הברזים הדרושים לכם, שהם נגזרת של סוגי הצמחים השונים. לדוגמה, דשא מצריך ברז השקיה שונה מפרחים, ופרחים מצריכים ברז השקיה שונה מעצים. כל ברז השקיה, על כלל חלקיו, המיועד לסוג מסוים של צומח, נע בין 800-1200 ₪.

מה זה ראש מערכת השקיה?

ראש מערכת השקיה הוא חלק חשוב במיוחד, והוא האחראי על כך שהמים יזרמו בכמות שהוגדרה להם ובלחץ הנכון אל הטפטפות והמתזים.

לכמה קווים צריך לפצל את מערכת ההשקיה?

מספר הקווים, או מספר הברזים, תלוי במספר סוגי ההשקיה השונים שיש לכם בגינה. פרמטרים שמבדילים בין הסוגים הם משך ההשקיה, לחץ המים, שעת ההשקיה ביום, מספר הפעמים בהם משקים, זווית ההשקיה ועוד. השקיה של דשא, לדוגמה, נעשית באמצעות מתזים המפזרים את המים כמו ממטרה, ואילו צמחים ועצים מקבלים לרוב את המים שלהם דרך טפטפות, ישירות לשורשים.

מה זה מתזים?

מתזים הם מעין ממטרות, המשקים כמות גדולה של מים לאזור הצמח, ולא ישירות אל השורש. את המתזים אנחנו נשים במקומות שזקוקים להמון מים ובקצב מהיר, מבלי לחשוש מפני הצפה של השורשים. לדוגמה, מדשאות וגם ליד עצים גדולים עם שורשים עמוקים.

מה זה טפטפות?

טפטפות הן אביזר קטן המטפטף מים בכמות קטנה ובקצב קבוע, ונהוג לשים אותן במקומות בהם רוצים להשקות בצורה "אישית", באזורים קטנים ובאזורים שזקוקים להשקיה איטית שכן הצפה של מים תפגע בהם. הטפטוף האיטי חודר לאדמה וישירות לשורשים, ולכן כל טיפה מנוצלת. הטפטפות הן המצאה ישראלית והן גם תורמות לא מעט לחסכון במים.

איזה סוגים של מחשבי השקיה קיימים?

מחשב ההשקיה, כאמור, הוא המוח שמאחורי מערכת ההשקיה. כיום ישנם שלושה סוגים עיקריים של מחשבי השקיה – מחשב קו אחד, מחשב רב קווי חשמלי ומחשב רב קווי בטריות.

איזה סוגים של צמחייה ניתן להשקות באמצעות מערכת השקיה?

ניתן להשקות את כל סוגי הצמחים, אך יש צורך להפריד בין הסוגים ולתת לכל סוג את הברז שלו – פרחים מיוחדים, ערוגות, שורשי עצים, אדניות, שיחים, דשא ועוד.

איך יודעים כיצד לתכנת את מחשב ההשקיה?

תכנון כמות המים ושעת ההשקיה אמנם לוקחים בחשבון קודם כל את סוג הצמח אותו אנחנו רוצים להשקות, וכאמור יש הבדל בין פרחים קטנים בערוגה לעץ ותיק בעל שורשים גדולים. פרמטרים נוספים שניקח בחשבון כשנתכנת את מחשב ההשקיה הם מיקום בארץ וכיוון השמש. לדוגמה, ככל שחם, כך המים מתאדים מהר יותר ויש צורך במים בלחץ גבוה ובכמות גדולה יותר.

לאיזה גינות מתאימה מערכת השקיה?

מערכת השקיה מתאימה לכל סוגי הגינות, לגינות פרטיות קטנות, לגינות בינוניות וגדולות וכמובן לגינות ענקיות, כדוגמת גינות וחצרות בגני אירועים, אשר זקוקות להשקיה קבועה ומשמעותית בכל ההיקפים.

האם יש מערכת השקיה למרפסת?

בהחלט! גם במרפסת ניתן לתכנן מערכת השקיה, כדי להשקות את העצים והאדניות. ישנן מרפסות גדולות שכוללות אפילו דשא ועצים, וישנן מרפסות סולידיות יותר שמסתכמות במספר אדניות. מערכת השקיה למרפסת יכולה לתת את המענה לכל סוגי המרפסות.

איך לשמור על מערכת ההשקיה?

כדי לשמור על אריכות הימים של מערכת ההשקיה שלכם מומלץ לנקות את הטפטפות מדי פעם כדי למנוע מצב של סתימתן בחול. אם ישנם חלקי מערכת החשופים לשמש, כדוגמת צינורות, הקפידו לבדוק אותם מעת לעת כדי לוודא שהם לא התייבשו ולא נוצרו בהם קרעים שגורמים לבזבוז מים מצד אחד ולכך שהצמחים לא מקבלים את המים אליהם מצד שני.

שתף:

Facebook
WhatsApp
Email