תוכן העניינים

כל מה שצריך לדעת על מערכת השקיה לגינה

כמו לבני האדם, מים הם מצרך הכרחי גם לבריאותם של הצמחים בגינה שלכם – מצמחי תבלין קטנים ועד לעצים של ממש. הם זקוקים לאספקה סדירה של מים לצורך הישרדותם, וכדי שיוכלו לספק לכם את היופי והצל אותם אתם מבקשים לקבל בגינה שלכם. אם בעבר היינו רגילים להשקות את הגינה בצינור פשוט או במזלף מסורתי, מה שהיה מצריך מאיתנו זמן וגם כוח – היום הדברים פשוטים הרבה יותר ומתבצעים באופן אוטומטי, כדי להקל עליכם מצד אחד, וכדי לספק לצמחים בגינה שלכם את מה שהם צריכים מצד שני מבלי להפסיד אפילו טיפה אחת של מים.

על החשיבות של השקיה בתקופת הקיץ

צמחים זקוקים למים, ומטבע הדברים הקיץ הוא עונה יבשה וחמה מאוד. כמו שצמחים עלולים למות כתוצאה מיותר מדי מים, הם בהחלט מתים כתוצאה ממחסור במים, ולא תאמינו כמה מהר העלים הופכים ליבשים והצמח מאבד מהחיוניות שלו, ולוקח תקופה ארוכה לשקם אותו, אם בכלל. אלא אם אתם עובדים בגינה במשרה מלאה ומשקים את הצמחים מסביב לשעון, בעונת הקיץ זה בלתי אפשרי שלא "לאבד" צמחים לשמש. הפתרון הטוב ביותר, הוא מערכת השקיה בתקופת הקיץ, שממשיכה אתכם כמובן גם לחורף – ואז הופכת לחסכונית מאוד.

ממה מורכבת מערכת השקיה?

מערכת השקיה מורכבת משלושה חלקים עיקריים – ברז מים ראשי, שהוא גם ראש המערכת, וממנו יוצאים המים אל צינורות ההשקיה ומשם אל הצמחים. בקצה צינורות ההשקיה נמצאים מתזים לגינה או טפטפות. טפטפות מטפטפות מים בכמות קטנה ובזרם אחיד ממש בסמוך לשורשים של הצמח. הטפטפת יעילה וחסכונית מאוד בגלל שהמים מגיעים ישירות לשורשים ולא נופלים על העלים או על אדמה מרוחקת. טפטפות מתאימות לכל סוגי הצמחים והעצים, מפרדסים גדולים ועד לצמחייה ביתית. מתזים לגינה, לעומת זאת, מתחברים לצינור ההשקיה ומתיזים מים בזווית התזה מסוימת, לרוב של 90 מעלות, בדומה לממטרה. מתזים לגינה מתאימים להשקיה יעילה של שיחים וערוגות פרחים. החלק השלישי והחשוב מאוד הוא מחשב השקיה ששולט בפעולת ההשקיה דרך פרמטרים שמוכנסים אליו מראש – זמן ההשקיה, כמות המים הרצויה, אילו ברזים יפתחו ולכמה זמן ונתונים נוספים שהמטרה שלהם היא להשקות את הצמחים בכמות מדודה. מחשב השקיה יודע להתמודד גם עם גינה שיש בה צמחייה מגוונת אשר דורשת אספקה שונה של מים.

מה חשוב להקפיד כשמתקינים מערכת השקיה לגינה?

הצמחייה – לפני שבוחרים מערכת השקיה לגינה, צריך לבדוק שיש התאמה בין המערכת לצמחים שיש לכם בגינה, וכמובן לעדכן את המערכת בהתאם לסוגי הצמחים. יש הבדל בין צמח צעיר שנשתל זה עתה לעץ ותיק בעל שורשים עמוקים שזקוק להשקיה פחותה.
זמני השקיה – חשוב לתכנן את זמן ההשקיה באופן מושכל בהתאם למזג האוויר ולסביבת המחייה כך שההשקיה תהיה אפקטיבית. לדוגמה, השקיה בשעות הבוקר המוקדמות, כשהאדמה פחות חמה ונכונה לספוג את המים. בחלק ממערכות ההשקיה יש המלצה של המערכת אודות שעת ההשקיה המומלצת בהתאם לאקלים בסביבה.
תחזוקה – הקפידו לתחזק את מערכת ההשקיה שלכם, בפרט אם יש לכם טפטפות שמטפטפות קרוב מאוד לאדמה ועלולות להיסתם כתוצאה מחול. בנוסף, אם ישנם חלקים החשופים לשמש כדוגמת צינורות, הקפידו לבדוק אותם ולהחליף במידת הצורך אם ישנו בלאי כדי להימנע מנזילות ואיבוד מים שלא מגיעים לצמחים.

שתף:

Facebook
WhatsApp
Email