תוכן העניינים

כל מה שאתם צריכים לדעת על דישון הגינה

למה הדשן מיועד ?

דשן מיועד להזנת הצמחים בגינה, ישנם חומרי דישון המבוססים על יסודות וחומרים כימיים שונים וישנם חומרי דישון אורגניים. בחנויות השונות ניתן למצוא שלל דגמים של דשנים באיכויות שונות, חלקם משווקים כנוזל המכיל תמיסה מרוכזת, אחרים נמכרים בצורת גרגרים, את הגרגרים נהוג לפזר על פני השטח באופן מבוקר ואחיד, אפשר לפזר אותם גם במצע הגידול או להוסיף למערכת ההשקיה והדישון המותקנת בגינה. כמו כן, ישנם חומרי דישון לגינה המגיעים בצורת מלח מינרלי מסיס.

שמירה על הצמחים ועל גינה מטופחת ומרשימה

חומרי דישון נחוצים בכל גינת נוי, כדאי לדשן את הגינה לאחר החורף, כאשר הצמחים השונים זקוקים לחומרי הזנה במינון נכון כדי לצמוח היטב וללבלב. מאחר והקרקע חשופה לפגעי מזג האוויר ושורשי הצמחים יונקים את חומרי ההזנה שלהם מהקרקע, יש לדאוג לחומרי הזנה ומינרלים ליצירת סביבת ותנאי גידול אופטימליים.

ללא דשן כימי או דשן אורגני הצמחים עלולים לסבול. חוסר בדישון עשוי לבוא לידי ביטוי בגוון ובצורת העלים, בגודל הפירות, בתנובת עצי הפרי ובקצב הצמיחה. כדאי לדעת כי הדשנים מכילים מקרו אלמנטים כמו חנקן, זרחן ואשלגן וחומרים מיקרו אלמנטים כמו ברזל ואבץ. מאחר וברוב הקרקעות בישראל יש מחסור במינרלים חשוב לדשן את הגינה אחת לתקופה, כך ניתן לשמור על הצמחים וליהנות מגינה מטופחת ומרשימה ביופייה.

דשן אורגני או כימי?

ישנם שני מקורות עיקריים של דשן לגינה – אורגני וכימי. דשן אורגני מבוסס על חומרי גלם ותהליכי ייצור טבעיים ללא פגיעה בסביבה, ודשן כימי מבוסס חומרי הזנה מרוכזים בתהליך ייצור כימי. יש הטוענים כי הדשן הכימי גורם להמלחת הקרקע וכי החומרים הכימיים מחלחלים למי התהום ועלולים לפגוע במים לשתייה ולפגוע בסביבה.

חשוב לבחור בדשן בהתאם לשטח הגינה, סוג הקרקע ומצבה ובהתאמה לסוג הצמחים הגדלים בה. דישון מבוקר בגינה מותאם לצורכי הגידול, לכן מומלץ להשתמש במערכת דישון ממוחשבת לשליטה ולבקרה על כמויות הדשן ועל פי צורכי הצמחים בגינה.

אנשי המקצוע ממליצים לרכוש דשן באיכות גבוהה המכיל את המרכיבים הנחוצים להזנת הצמחים, כאשר ניתן לדשן את הגינה בחודשי האביב, בקיץ ובסתיו. כאמור, את הדשן ניתן להוסיף ישירות לקרקע באמצעות מערכת השקיה ודישון, פיזור הדשן על הקרקע או ריסוס. יש לקבוע מינון נכון כדי להימנע מפגיעה בצמחים, לכן חשוב להיעזר באנשי מקצוע מנוסים.    

 

שתף:

Facebook
WhatsApp
Email