תוכן העניינים

איך לבחור נעלי טיולים

אני מניח שנכנסתם לקרוא את המאמר כי אתם יודעים ששימוש בנעליים שמתאימות לסוג הפעילות שאתם מיעדים אותן יש חשיבות רבה, כי נעליים שהן לא מתאימות לפעילות כמו ריצה, טיולים והליכה, עלולות במקרה הטוב לגרום לכם לסיים את הפעילות עם רגליים עייפות וכואבות, במקרה הרע תחזרו הביתה עם פציעה ממש לא נעימה.

אם תפסתי אתכם לפני קניית נעלי טיולים אז אולי כדאי שתמתינו כמה דקות כי ייתכן ותקראו כאן כמה דברים שיעזרו לכם לעשות את הקניה הנכונה עבורכם.

 

 

נעלי טיולים נחלקות ל-3 קטגוריות:

  1. נעלי ריצת/הליכת שטח – אלה נעליים המיועדות לתנאי שטח קלים ומומלצות כאשר המשקל שנישא על הגב הוא נמוך, בסביבות ה-5 קילוגרם. הן עשויות חומר שמסוגל לספק הגנה לרגלים בתנאים קלים ובעלי סוליה שנועדה למנוע בעיקר החלקה. הן בעלי בולמי זעזועים איכותיים ולרוב מספקות תחושת נוחות כשל נעלי ריצה רגילות. אלה נעליים זולות יחסית שעוטפות את כפות הרגליים בחומר סינטטי נושם שהוא לא עמיד בפני מים ורובן ניתנות לשימוש יומיומי.
  2. נעלי טיול יום – אלה נעליים גבוהות לשימוש בתנאי שטח בינוניים ומוארים. איתן מומלץ לשאת משאות של עד 10 ק"ג על הגב. הגובה הבינוני שלהן מספק הגנה טובה לקרסול ולרוב הן עשויות עור ובעלות הגנה מרטיבות. הסוליה שלהן קשיחה יותר כדי למנוע ככל שניתן שחיקה ולעיתים אף נראה הגנה סביב העקב ואצבעות הרגליים. מחירן גבוה יותר בהשוואה לנעלי ריצת שטח.
  3. נעלי תרמילאים – אלה נעליים גבוהות מאוד שיתאימו לכאלה שאוהבים לטייל גם בשעות היום אך גם בחשכת הלילה ומעוניינים להוריד מדאגתם שמא בטעות ידרכו לא נכון וינקעו את הקרסול. עם נעליים אלה ניתן לשאת בקלות משאות של מעל 10 ק"ג. הן עמידות וקשיחות מאוד ולא מאפשרות תנועה חופשית של הקרסול, עם זאת אין סיכוי שלא תרגישו את הנוחות שבתוך הנעל. נעליים אלה אטומות למים ומצוינות גם לתנאי מזג אוויר קרים. אלה נעליים כבדות מאוד ויקרות ביחס לסוגים האחרים ולעיתים דורשות זמן הסתגלות ארוך לרגל ולכן במידה ואתם קונים אותן, עדיף להתחיל לנעול אותן לפחות כשבועיים לפני הטיול או הפעילות הבאה.

נעלי תרמילאים לטיולים - נעלי ריצת או הליכת שטח

כמובן שייתכן ותמצאו נעליים שייפלו בדיוק בתפר שבין הסוגים אך לרוב אלה הקטגוריות שלפיהן נבדיל ונבחן אותן.

מבנה הנעל

הסוליה:
תפקידה לייצב ולהגן על הרגל מפני הקרקע ותנאי השטח. ככל שתנאי השטח קשים יותר נבחר עבורם נעליים עם סוליה קשיחה יותר, בעלת חריצים עמוקים וזיזי אחיזה בזוויות שונות.

פס הקשחה:
פס זה ממוקם בין הסוליה ובלם הזעזועים ונועד כדי להגן על הרגל מפני חדירת עצמים חדים. בנוסף הוא מונע את פיתולה וקיפולה של הנעל ומייעל את פעולת בלימת הזעזועים. ככל שתנאי שטח מאתגרים יותר, נבחר נעליים בעלי פס קשיח יותר.

בולם זעזועים:
בולם הזעזועים עשויים בעיקר משני סוגי חומרים, EVA ו- PU. ה-EVA רך וגמיש יותר ונמצא אותו בנעלי ריצה והליכה ואילו ה-PU שנמצא אותו לרוב בנעלי תרמילאים, עשוי מחומר קשיח ומחזיק מעמד לזמן רב.

רפידה (מדרס):
הרפידה באה להקנות בלימת זעזועים נוספת, נוחות ואוורור. את הרפידות המקוריות ניתן להוציא ולהחליף  ברפידות איכותיות יותר או בכאלה שמתאימות יותר לכף הרגל.

גפה:
הגפה היא כל החלקים של הנעל שנמצאים מעל הסוליה ולרוב היא עשויה מבד, עור, עור הפוך, פלסטיק ומחומרים סינטטיים. לרוב, נמצא אזורים שעשויים מעור בנעלי תרמילאים והם קשים מאוד, עמידים מאוד וכמעט ללא יכולת נידוף זיעה. חלקי הנעל העשויים מחומרים סינטטיים לעומת זאת, הם בעלי יכולת נידוף זיעה ורטיבות גבוהה יותר, פחות עמידים, קלים יותר ונמצא אותם יותר בנעלי הליכה/ריצה.

מזג אויר, אטימות ומחירנעלי טיולים אטימות למים

מזג אוויר – נעלי טיולים בכלל ובפרט נעליים בקטגוריית התרמילאים הם עסק לא זול, מה שמייקר אותן לרוב היא העובדה שהן תוכננו ויוצרו עבור מדינות שהן הרבה יותר קרות ורטובות מישראל. הן מתוכננות לבודד מפני שלג וקור קיצוני ולכן פחות מתאימות למזג האוויר הישראלי. במידה ואתם מתכננים טיול רציני בחו"ל במדינות ובאזורים קרים, יהיה חכם לבדוק את תנאי מזג האוויר הצפויים שם לפני ההגעה ולבחור את הנעליים שלכם בהתאם.

אטימות – אטימות למים מתאפשרת בזכות טכנולוגיית Gore-Tex והיא מתבצעת באמצעות "ממברנה" שהיא רשת צפופה אשר מונעת חדירת רטיבות ובמקביל מעודדת נידוף של זיעה ולחות החוצה.

 

עמידות בפני רטיבות נחלקת לשניים:

נעליים נגד מים

  1. נגד מיםWater Resistant – נעליים בקטגוריה זאת מונעות כמעט לחלוטין חדירת מים אל תוך הנעל. אלא נעליים גבוהות מאוד בדרך כלל (עוברות את גובה הקרסול) ואין להן שום בעיה לצלוח שלוליות, להיות חשופות לגשם או לכל סוג אחר של רטיבות ולחות.
  2. עמיד למיםWaterproof – נעליים בקטגוריה זאת מצופות בחומר דוחה מים שמעקב את חדירת הרטיבות. לאחר זמן מה הנעל מאבדת את יעילותה בהגנה מפני רטיבות ונדרש לצפות שוב בחומר הדוחה.

מחיר – לרמת ואיכות האטימות והגנה מפני קור יש השפעה ישירה על מחיר הנעליים. נעלי תרמילאים אטומות למים עשויות להקפיץ את המחיר עד לכ-1500 ₪ ואילו נעלי ריצת/הליכת שטח, נשארות בטווח שבין 500-700 ₪. כדאי לקחת בחשבון שבאקלים הישראלי יש לאטימות חשיבות פחותה, הסיכוי שנטייל בגשם או שלג הרבה יותר נמוך מאשר בחו"ל ומומלץ לבדוק היטב את האפשרויות העומדות בפניכם לפני שמשקיעים סכומים גדולים על נעליים איכותיות מאוד.

איך מודדים נעל?

  • הדבר הראשון והכי חשוב הוא לא לוותר על הנוחות. מתלבטים בין שתי נעליים שאחת נראית פיצוץ והשנייה סופר נוחה? קחו את הנוחה!!! קחו גם בחשבון שהנעל תרגיש קצת אחרת אחרי שימוש של כמה שבוע ימים.
  • תגיעו בסוף היום לחנות כדי למדוד. למה? מפני שהרגליים רחבות יותר לאחר יום של עבודה, הליכה והתרוצצות.
  • תביאו אתכם את גרבי הטיולים שלכם כדי למדוד איתם את הנעל, או שתרכשו על הדרך גם גרבי טיולים שלא נדבקות לרגל לאחר יום מאומץ בשטח וגם עוזרות בנידוף הלחות מהנעל.
  • תשכחו את מידת הכף הרגל שלכם, בקשו למדוד את הרגל שלכם באמצעות מד מיוחד שיש בכל חנות נעליים ובקשו נעל בהתאם לתוצאה. לא להתבייש לבקש למדוד כמה מידות, אחת מעל או מתחת מאחר ולכל חברה יש תקן מידות טיפה שונה.
  • תנעלו את שתי הנעליים על הרגליים ותלכו, תרוצו ותקפצו בחנות. תעקמו, תמעכו ותסובבו את הנעליים לכל כיוון וזווית אפשרית ושוב, לא להתבייש.

סיכום

כבר הבנתם עד עכשיו שבחירת נעל טיולים נכונה ומתאימה הוא לא דבר של מה בכך. לסיכום זכרו את הדברים החשובים הבאים:

  • תבחרו את הקטגוריה שמתאימה לסוג הפעילות העיקרי שלכם.
  • למחיר ולמראה החיצוני של הנעל אין שום קשר לנוחות וההרגשה של הרגל שלכם, לנוחות הנעליים יש משקל גדול מאוד בהחלטה הסופית שלכם.
  • ככל שהנעל עמידה יותר, גבוהה יותר ואטומה יותר למים כך גם עולה המחיר שלה.

לסיום חברים, מקווה שמצאתם מידע מועיל במאמר זה. הכי חשוב, צאו לטייל ותאספו חוויות וכמובן שזה גם בריא, משפר את מצב הרוח והתחושה הכללית.

 

שתף:

Facebook
WhatsApp
Email